“De cliëntenraad heeft een belangrijke rol bij Elver”
De cliënten van de deelraad cliënten hebben een belangrijke rol bij Elver.
Dat bleek wel de afgelopen jaren.
Elver vindt het belangrijk dat de cliënten advies geven.
Het is belangrijk dat zij hier ruimte voor krijgen.
De deelraad bestaat uit negen leden.
Zij wonen in Nieuw-Wehl, Doetinchem en Arnhem.
Twee deelraden:
Elver heeft een centrale cliëntenraad.
Die bestaat uit de twee deelraden.
Een deelraad cliënten en een deelraad verwanten of clientvertegenwoordigers.
Het doel is: er zijn voor de cliënten van Elver.
De deelraad cliënten praat vaak over dingen waar zij iedere dag mee te maken krijgen.
Bijvoorbeeld over: veiligheid, vrije tijd en sociaal vervoer.
De deelraden werken steeds meer samen .
Ze geven vaker advies aan het bestuur.
Twee keer per jaar komen de deelraden samen voor een bijeenkomst.
Coach deelraad cliënten Litze: “We bespreken wat goed gaat, wat beter kan.
We stellen ons de vraag of we van elkaar kunnen leren.”
De rol is veranderd
De deelraad cliënten is steeds bekender binnen Elver.
“We worden meer betrokken, gehoord en gezien dan eerder.
We geven gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur.
Zo laten we zien dat we echt iets kunnen bereiken.
Het zou leuk zijn als er meer onderwerpen komen vanuit wonen en dagbesteding”.
Ton Oolthuis (bestuurssecretaris) zegt:
“Het is waardevol om goed te luisteren naar de deelraad cliënten.
Wij delen alles met de deelraad wat belangrijk is voor bewoners en deelnemers van Elver.”
Sinds een aantal jaar zitten leden van de deelraad cliënten bij de sollicitatiegesprekken voor managers en bestuur.
Dit is een mooie manier van betrokkenheid.
Liever mondeling in plaats van lange stukken tekst.
De deelraad cliënten vergadert iedere donderdag.
Één keer per maand is het bestuur erbij.
Litze vertelt:
“Regelmatig schuift een medewerker van Elver aan om iets uit te leggen, ons op de hoogte te houden of advies te vragen”
We hoeven dan geen lange stukken tekst te lezen.
En kunnen direct onze vragen stellen.
De deelraad cliënten gaat ook vaak op werkbezoek.
Om informatie op te halen en in gesprek te gaan met bewoners / deelnemers.
Als dat niet kan, gaan we in gesprek met medewerkers.
We praten over wat goed gaat en wat beter kan bij Elver.
Hier komen soms hele belangrijke tips of vragen uit.
Terugkoppeling achterban
Als we iets te vertellen hebben, doen we dat via Thuis bij Elver, het Elver magazine, de cliëntenwebsite of op Plek.